fizjoterapeuta badający łokieć pacjenta

Nie gram w tenisa a łokieć boli

Czym jest „łokieć tenisisty”

Schorzenie zwane łokciem tenisisty charakteryzuje się odczuwaniem bólu i tkliwości w miejscu, gdzie mięśnie prostowniki nadgarstka przyłączają się do kości. Istotną rolę w tej jednostce chorobowej odgrywa mięsień prostownik nadgarstka promieniowy krótki, który ze względu na swoją anatomię jest narażony na działanie sił ścinających podczas większości ruchów ramienia. Ból najczęściej jest wynikiem powtarzających się czynności, takich jak chwytanie i prostowanie nadgarstka. Nie trzeba grać w tenisa aby doprowadzić do przeciążenia. W grupie zwiększonego ryzyka są szczególnie pracownicy biurowi oraz osoby wykonują ciężkie prace manualne z dużą ilością chwytania i podnoszenia jak monterzy czy pracownicy budowy. Szacuje się, że rocznie dotyka on od 1% do 3% populacji na świecie, a najczęściej osoby w wieku od 30 do 60 lat.

Jakie są objawy?

Objawy łokcia tenisisty często obejmują ból w okolicy bocznego nadkłykcia kości ramiennej (zewnętrzna strona stawu łokciowego) oraz ograniczenie lub utratę funkcji chorej kończyny. Charakterystyczne dla tego schorzenia są degeneracyjne zmiany w strukturze kolagenu oraz zaburzenia krążenia związane z procesem neowaskularyzacji. Patologia jest wynikiem powtarzających się mikrourazów, które prowadzą do uszkodzenia tkanek.

Rehabilitacja

Terapia powinna być zawsze dostosowana indywidualnie do pacjenta, uwzględniając przebieg konkretnej dysfunkcji. W przypadku łokcia tenisisty należy skupić się na zmniejszeniu bólu w stawie łokciowym i jak najszybszym przywróceniu funkcji chorej kończyny. Kluczowe jest zmniejszenie obciążenia, które doprowadziło do rozwinięcia problemu, czyli zmniejszenie ilości pracy aby zrobić miejsce dla odpowiednich ćwiczeń, które wzmocnią osłabione tkanki. Wśród innowacyjnych technologii, które skutecznie pomagają w leczeniu i są skuteczne w zmniejszaniu bólu, znajdują się elektroliza, skupiona fala uderzeniowa oraz superindukcyjna stymulacja.