fizjoterapeuta w trakcie pracy z pacjentem w gbinecie

Nie każdy ból pięty to ostroga!

Ostroga piętowa jest wynikiem mikrourazów i długotrwałych przeciążeń w wyniku których dochodzi do zwapnienia przyczepu zginacza krótkiego palców. Jest to mechanizm obronny, który organizm wykorzystuje, abyza pobiec zerwaniu mięśnia. Prowadzi to do ciągłego podrażniania elastycznego pasma tkanki łącznej, które biegnie od pięty do palców stopy. Ból jest duży i potrafi znacznie utrudnić codzienne funkcjonowanie.

Najczęstszymi objawami ostrogi piętowej są:

W przypadku podejrzenia ostrogi piętowej zaleca się skonsultowanie z fizjoterapeutą, który przeprowadzi odpowiednią ocenę i zaplanuje dalsze postępowanie. Diagnostyka obowiązkowo obejmować powinna badanie obrazowe. USG lub RTG pozwolą na dokładną ocenę zmian kostnych i stopnia zaawansowania problemu.

W kwestii leczenia ostrogi za najskuteczniejsze metody uważam:

Warto podkreślić, że każdy przypadek ostrogi piętowej jest indywidualny, dlatego terapia powinna być dostosowana do potrzeb i możliwości pacjenta. Pamiętaj, że zabiegi są dodatkiem do ćwiczeń. Mają one na celu zmniejszenie bólu, aby można było rozpocząć celowaną aktywność. Błędem jest więc w tym przypadku twierdzenie, że fizykoterapia leczy. Skutecznie moduluje ona dolegliwości bólowe, co jest szalenie istotne, ale z pewnością „nie rozbija ostrogi”. Leczenie jest procesem, który wymaga czasu, cierpliwości i zaangażowania ze strony pacjenta. Zauważ, że ból jest bardzo charakterystyczny! Jeśli odczuwasz pieczenie, palenie, objawy w innym miejscu niż spód pięty lub ból pojawia się w spoczynku to raczej nie jest ostroga.